Rysunek i rzeźba 01-AK-RIR-SP1
Wykłady:
Terminologia niezbędna w opisie i analizie malarstwa i rzeźby z podkreśleniem powiązań między naturą i sztuką. Interpretacja zagadnień: przestrzeń, światło, walor, linia. Zasady wykorzystania elementów istniejących do nowych celów, instalacje. Pogłębiona interpretacja sensu dzieł sztuki.
Ćwiczenia:
Kształcenie podstawowych umiejętności rysunkowych poprzez obserwację i analizę formy i światła w oparciu o studia martwych natur, postaci i pejzażu. Studia z natury w technikach tradycyjnych: ołówek, węgiel, tusz itp. Wykorzystanie multimediów w rysunku. Kształcenie umiejętności rzeźbiarskich w zakresie zagadnień podstawowyc, np. proporcji postaci ludzkiej. Przygotowanie do praktycznego wykorzystania wiedzy o kompozycji i skali do kształtowania przestrzeni. Wykorzystywanie tradycyjnego materiału rzeźbiarskiego lub łączenie kilku w jednej kompozycji. Studia z natury w technikach tradycyjnych i z wykorzystaniem materiałów innych niż tradycyjne (metal, plastik).
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016/17Z: | W cyklu 2017/18Z: | W cyklu 2019/20Z: | W cyklu 2020/21Z: |
Efekty kształcenia
Umiejętności i postawy:
Po zakończeniu przedmiotu student posiada umiejętności komponowania, uporządkowania i określania konstrukcji studiowanego motywu: martwej natury, studium postaci, pejzażu naturalnego i industrialnego. Nabywa też umiejętności budowania brył w oparciu o konstrukcje i proporcje studiowanego motywu, a także syntetyzowania, analizowania i interpretowania oraz doboru właściwych materiałów do realizacji artystycznych. Po zakończeniu przedmiotu student posiada zdolność świadomego organizowania przestrzeni przez umiejętne uchwycenie skali w oparciu o dany model oraz kontekst wynikających z relacji człowieka z przestrzenią. Wykształcona zastaje zdolność analizy kompozycyjnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Arnheim R., 2004. Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Wyd. Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk.
Barcsay J., 1988. Anatomia dla artystów. Wyd. Ossolineum Wrocław.
Białostocki J., 2001. Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. WN PWN W-wa.
Gombrich E. H., 1981. Sztuka i złudzenie. PIW W-wa.
Hessenberg K., 2007. Podstawy rzeźby. Wyd. Arkady. W-wa.
Kenneth C., 2007. Akt, studium idealnej formy. Wyd. Art. I Film. W-wa.
Kotkowska-Bereja H., 1974. Polska Rzeźba Współczesna. Wyd. Interpress. W-wa.
Szubert P., 1995. Rzeźba polska przełomu XIX i XX wieku. Wyd. Semper. W-wa.
Tatarkiewicz W., 1985. Historia estetyki. WN PWN W-wa.
Tatarkiewicz W., 1988. Dzieje sześciu pojęć-teoria kultury. WN PWN W-wa.
Literatura uzupełniająca:
Wszelkie albumy z malarstwem, rysunkiem i rzeźbą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: