Metodologia pracy doświadczalnej 02-TZR-NTZ-MPD-SD2
Wykłady:
Elementy teorii poznania, teoria prawdy, definicja wiedzy, nauka- definicja i systematyka, etyka w nauce, eksperyment-definicja i cele, przedmiot badań, problem badawczy, hipoteza, planowanie eksperymentu, błąd doświadczenia, wybrane metody statystyczne opracowywania wyników (analiza wariancji, regresja liniowa, regresja wielokrotna), wnioskowanie, zasady pisania publikacji naukowych, przygotowanie danych do publikacji, cechy prawidłowej prezentacji naukowej z dziedziny nauk rolniczych.
Ćwiczenia:
Przypomnienie podstawowych pojęć ze statystyki, planowanie doświadczeń (układy, techniki), metody nieparametryczne, testy istotności, testy zgodności, jednoczynnikowa analiza wariancji, korelacja i regresja. Opracowanie raportu badawczego zawierającego dobór metody analizy statystycznej danych doświadczalnych wraz z wykresami, tabelami oraz ich interpretacją.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna zasady planowania eksperymentu badawczego, posiada wiedzę z zakresu stosowania narzędzi statystycznych w opracowaniu wyników badań. Posiada umiejętność planowania eksperymentu. Posiada umiejętność analizy danych doświadczalnych oraz przedstawienia problemu badawczego, jego analizy i wniosków w formie opracowania naukowego. Jest świadomy odpowiedzialności etycznej i społecznej związanej z wykonywanym zawodem. Wykazuje dbałość o prestiż związany z wykonywanym zawodem.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Weiner J., 2009. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: Przewodnik praktyczny. Wyd. PWN.
2. Węglarczyk S., 2012. Statystyka w Excelu. Wyd. Politechniki Krakowskiej.
3. Łomnicki A., 2014. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników Wyd. PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Sobczyk M., 2006. Statystyka. Aspekty praktyczne i teoretyczne. Wyd. UMCS Lublin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: