Ekologia 04-AK-EKOL-SP2
Wykłady:
Przedmiot i zadania ekologii, jej związek z innymi naukami i architekturą krajobrazu. Podstawowe pojęcia ekologiczne. Biotyczne i abiotyczne czynniki środowiska. Pojęcie i architektura osobnika. Ekologia populacji. Organizacja i struktura populacji (wiekowa, płciowa, przestrzenna, socjalna). Procesy populacyjne (rozrodczość, śmiertelność). Dynamika populacji (ruch i migracja). Strategie życia. Układy ekologiczne. Biocenoza. Ekosystem. Ekologiczna struktura krajobrazu. Krajobraz jako synteza 4 rodzajów (elementów) postrzeganej przestrzeni). Wpływ człowieka na zmiany w obrębie ekosystemu. Przekształcenia środowiska, możliwości ich ograniczenia. Racjonalna gospodarka zasobami środowiska. Bioindykacja stanu środowiska. Przepływ energii i krążenie materii w przyrodzie. Bioenergetyka organizmów. Tolerancja. Adaptacja. Teoria wysp i teoria metapopulacji. Typy interakcji między różnymi gatunkami. Zależności konkurencyjne i eksploatacyjne. Struktura troficzna. Cykle biogeochemiczne. Produktywność. Typy sukcesji.
Ćwiczenia:
Ocena środowiska na podstawie metod bioindykacji. Ocena gleby i czynników klimatycznych. Wskaźniki diagnostyczne bioindykacji, zakres tolerancji, optimum ekologiczne. Bioróżnorodność. Wskaźnik różnorodności biologicznej, równomierności, dominacji, podobieństwa. Struktura roślinności (formy życiowe, wysokość, kwitnienie). Funkcje zadrzewień w kształtowaniu ochrony ekosystemów rolniczych. Mechanizmy degradacji lądowych układów ekologicznych. Analiza i ocena procesów populacyjnych (rozrodczość, śmiertelność, przeżywalność). Analiza przepływu energii przez ekosystem.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21L: | W cyklu 2017/18L: | W cyklu 2019/20L: | W cyklu 2016/17L: |
Efekty kształcenia
Umiejętności i postawy:
Po zakończeniu przedmiotu student nabywa umiejętność rozumienia zależności między organizmami żywymi a czynnikami środowiska oraz wpływu działalności człowieka na stan środowiska i wynikających z tego zagrożeń. Ponadto student uzyskuje świadomość znaczenia wiedzy ekologicznej do oceny środowiska, jego ochrony oraz racjonalnego działania związanego z kształtowaniem krajobrazu.
Literatura
Literatura podstawowa:
Falińska K., 2004. Ekologia roślin, WN PWN Warszawa.
Krebs Ch. J., 1998. Ekologia. WN PWN Warszawa.
Misiewicz J. (red), 1999. Przewodnik do zajęć z ekologii. Wyd. Ucz. ATR Bydgoszcz.
Literatura uzupełniająca:
Wiąckowski S., 1998. Ekologia ogólna. Of. Wyd. BRANTA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: