Ochrona i rekultywacja krajobrazu 04-AK-OKK-OIRK-SP7
Formy ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce. System obszarów chronionych w Polsce. Przyczyny i skutki degradacji krajobrazu, klasyfikacja gruntów zdegradowanych. Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych. Etapy i zasady rekultywacji. Rośliny fitomelioracyjne przydatne w rekultywacji środowiska. Cele możliwości i metody renaturyzacji terenów zdegradowanych. Planowanie przestrzenne obszarów poddanych rekultywacji. Ocena skuteczności zabiegów rekultywacji środowiska. Podstawy prawne ochrony i kształtowania krajobrazu. Wartości krajobrazowe w gospodarce i kulturze. Rola etyki w kształtowaniu krajobrazu.
Degradacja krajobrazu przez eksploatację kopalin (torf, węgiel brunatny i kamienny, glina, żwir, surowce skalne i chemiczne) i składowanie odpadów komunalnych i paleniskowych. Charakterystyka zmian w środowisku wskutek degradacji, cele, możliwości i ograniczenia rekultywacji terenów zdegradowanych i ich docelowego zagospodarowania. Znaczenie roślin w biologicznej rekultywacji gleb. Zmiany krajobrazu pod wpływem erozji gleb, potrzeba przeciwdziałania erozji wodnej i wietrznej i rekultywacji terenów erodowanych. Melioracje przeciwerozyjne. Rola zadrzewień śródpolnych w kształtowaniu krajobrazu rolniczego. Prawne uwarunkowania zalesiania gruntów rolnych. Charakterystyka wybranych parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu. Podstawy prawne ochrony i rekultywacji gruntów rolnych i leśnych. Ochrona krajobrazu kulturowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę na temat degradacji przyrody i krajobrazu. Zna sposoby przeciwdziałania degradacji środowiska i metody rekultywacji terenów zdegradowanych.
Posiada wiedzę o przyrodniczych, technicznych, kulturowych i prawnych aspektach ochrony i rekultywacji krajobrazu. Posiada umiejętność planowania przestrzennego obszarów poddanych rekultywacji. Umie ocenić skuteczność zabiegów rekultywacji środowiska. Studiujący potrafi opracować projekt rekultywacji obszarów zdegradowanych oraz koncepcję poprawy estetyki krajobrazu wybranego obszaru. Ma świadomość wartości krajobrazu w gospodarce i kulturze. Jest świadom konieczności ochrony i kształtowania krajobrazu. Ma przekonanie o konieczności dokształcania się w tym zakresie.
Literatura
Literatura podstawowa:
Karczewska A. 2012. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. WUP Wrocław.
Maciak F. 1999. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW Warszawa.
Maciak F. 1996. Materiały do ćwiczeń z rekultywacji terenów zdegradowanych. Wyd. SGGW Warszawa.
Żarska B. 2005. Ochrona krajobrazu. Wyd. SGGW Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Baran S., Turski R. 1996. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wyd. Akademii Rolniczej w Lublinie.
Bogdanowski J., Łuczyńska – Bruzda M., Novak Z. 1981. Architektura krajobrazu. PWN Warszawa – Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: