Roślinność zielna i fitosocjologia 04-AK-RZF-SP4
Wykłady:
Systematyka roślin. Charakterystyka najważniejszych rodzin roślin. Uwarunkowania flory Polski. Wpływ czynników środowiska na kształtowanie się szaty roślinnej. Wpływ czynników antropogenicznych na kształtowanie się zbiorowisk roślinnych. Odporność szaty roślinnej na antropopresję. Podział geobotaniczny Polski. Elementy geograficzne i pochodzenie flory Polski, grupy geograficzno-historyczne. Zasięgi roślin i zbiorowisk roślinnych. Inwazje roślin. Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Dynamika zbiorowisk roślinnych. Antropogeniczne, nitrofilne zbiorowiska pól uprawnych i terenów ruderalnych. Zbiorowiska muraw ciepłolubnych. Roślinność łąk i pastwisk. Roślinność wodna i szuwarowa. Torfowiska, mszary. Ciepłolubne zbiorowiska okrajkowe. Możliwości wykorzystania szaty roślinnej do inwentaryzacji, oceny środowiska przyrodniczego, monitoringu, do celów edukacyjnych, rekreacyjnych i gospodarczych.
Ćwiczenia:
Poznanie budowy i cech morfologicznych roślin zielnych głównych rodzin roślin (Poaceae, Liliaceae, Cyperaceae, Asteraceae, Caryophyllaceae, Brassicaceae, Fabaceae, Lamiaceae, Scrophulariaceae, Polygonaceae, Chenopodiaceae, Rosaceae). Analiza flory. Analiza danych fitosocjologicznych (tabela wstępna. układanie tabeli, stałość gatunków i jednolitość tabeli, wagi gatunków). Klasyfikacja jednostek fitosocjologicznych (charakterystyczna kombinacja gatunków, charakterystyka zespołu, podzespół, wariant, facja). Wyższe jednostki systematyczne, rzędy, klasy, kręgi roślinności. Opis i analiza abiotycznych czynników środowiska na podstawie liczb wskaźnikowych Zarzyckiego. Roślinność zielna siedlisk przyrodniczych. Gatunki budujące zbiorowiska roślinne. Lokalizacja i rozmieszczenie zdjęć fitosocjologicznych, wielkość płatu i kształt powierzchni zdjęć fitosocjologicznych. Lista taksonów, ilościowość i pokrycie gatunków, towarzyskość gatunków. Miejsce zajęć – między Ślesinem a Nakłem
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016/17L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2018/19L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2020/21L: | W cyklu 2017/18L: | W cyklu 2024/25L: |
Efekty kształcenia
Student zna gatunki roślin i podstawowe zbiorowiska roślinne. Wskazuje wartość przyrodniczą gatunków i zbiorowisk oraz perspektywę ich zachowania. Umie samodzielnie określać rośliny i zbiorowiska roślinne wykorzystując klucze do oznaczania oraz ocenić ich stan zachowania. Samodzielnie wykonuje kartowanie szaty roślinnej i przygotowuje dokumentacje przyrodnicze. Jest świadomy różnorodności zagadnień dotyczących szaty roślinnej oraz konieczności współpracy za specjalistami z zakresu znajomości środowiska abiotycznego i różnorodności biocenoz
Literatura
Literatura podstawowa:
Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wyd. Sorus, IBUJ, Poznań-Kraków.
Matuszkiewicz W. 2005. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wyd. Nauk. PWN Warszawa.
Rutkowski L. 2004. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski Niżowej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ss. 814.
Szweykowska A., Szweykowski J. 1993. Botanika. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ss. I tom 343, II tom 64.
Wysocki Cz., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu. Wyd. SGGW.
Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U. 2002. Ecological indicator values of vascular plants of Poland. IB PAN.
Literatura uzupełniająca:
Zając A., Zając M. (Eds.). 2001. Distribution Atlas of Vascular Plants in Poland. Edited by Laboratory of Computer Chorology, Institute of Botany, Jagiellonian University and Foundation of Jagiellonian University, Cracow.
Flora ojczysta 2008 (system identyfikacji roślin i atlas. Cortrx Nowa – CD.
Szafer W., Zarzycki K., 1972. Szata roślinna Polski. Wyd. Nauk. PWN Warszawa.
Krasicka-Korczyńska E., Załuski T., Ratyńska H., Korczyński M., 2008. Roślinność siedlisk łąkowych i użytków przyrodniczych w regionie Kujawsko-pomorskim. Podręcznik dla doradców rolnośrodowiskowych. Wyd. Kujawsko Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Minikowo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: