Trawniki i trawy ozdobne 04-AK-TITO-SP4
Wykłady:
Znaczenie trawników oraz ich funkcje i klasyfikacja. Krajowe i zagraniczne wzorce mieszanek na trawniki, murawy sportowe i do zadarnień terenowych. Zasady tworzenia mieszanek dostosowanych do warunków siedliskowych i przeznaczenia w oparciu o wiedzę o gatunkach i odmianach traw gazonowych wpisanych do Krajowego Rejestru COBORU. Zasady projektowania trawników, przygotowanie podłoża, techniki zakładania trawników z siewu i gotowej darni. Pielęgnacja nowo założonych i wieloletnich trawników, wpływ koszenia, nawożenia, zabiegów pielęgnacyjnych na trwałość, walory użytkowe i estetyczne trawników i muraw sportowych. Zastosowanie traw do zadarnień terenów trudnych: wałów przeciwpowodziowych, nasypów, skarp, hałd, terenów zdegradowanych. Sprzęt do zakładania i pielęgnacji trawników. Produkcja darni. Instalacje techniczne trawników i muraw sportowych. Problemy na trawnikach i metody ich usuwania. Historia traw ozdobnych. Specyfika wzrostu i rozwoju rodzimych i zaaklimatyzowanych gatunków z rodzin: Poaceae, Cyperaceae, Juncaceae, ich walory dekoracyjne i użytkowe.
Ćwiczenia:
Charakterystyka gatunków traw gazonowych (podstawowych, uzupełniających i specjalnych): morfologia, cechy materiału siewnego, wymagania siedliskowe, cechy użytkowe. Siewy jednogatunkowe i mieszane traw, obserwacje wschodów i pomiary biometryczne. Układanie mieszanek na trawniki o różnym przeznaczeniu. Charakterystyka traw ozdobnych: morfologia, wymagania siedliskowe, cechy dekoracyjne i użytkowe. Projektowanie trawników i kompozycji traw ozdobnych
Murawy sportowe na stadionie CWZS Zawisza: płyta główna, boiska treningowe, boisko z sztuczną murawą. Omówienie przez greenkeeperów zasad pielęgnacji muraw trawiastych, pokazy sprzętu do pielęgnacji murawy naturalnej i sztucznej.
Ogród Botaniczny IHAR w Bydgoszczy - Narodowa Kolekcja Traw Ozdobnych.
Ogród Botaniczny LPKiW w Myślęcinku – ocena składu florystycznego trawników łąkowych.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016/17L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2018/19L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2020/21L: | W cyklu 2017/18L: | W cyklu 2019/20L: | W cyklu 2024/25L: |
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę na temat zasad projektowania trawników i kompozycji z wykorzystaniem traw ozdobnych. Posiada elementarną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego częściach składowych, użytkowaniu przestrzeni przyrodniczej zagospodarowanej przez utworzenie zbiorowisk trawiastych o różnym przeznaczeniu. Posiada wiedzę z zakresu budowy rodzimych i zaaklimatyzowanych gatunków z rodzin: Poaceae, Cyperaceae, Juncaceae oraz prawidłowym funkcjonowaniu zbiorowisk trawiastych. Posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii zakładania trawników i muraw sportowych oraz tworzenia zadarnień terenowych, kreowania oryginalnych form traw ozdobnych. Zna i rozumie zasady urządzania i pielęgnacji architektury krajobrazu, a także zna aspekty przyrodnicze, techniczne, kulturowe i prawne ochrony i naprawy zdegradowanych zbiorowisk trawiastych. Potrafi postrzegać środowisko przyrodnicze i krajobraz z elementami trawiastymi jako ważne dla zaspokojenia potrzeb bytowych i psychicznych człowieka. Rozumie zależności między organizmami żywymi a czynnikami abiotycznymi środowiska, umie interpretować znaczenie wpływu działalności człowieka na stan środowiska i wynikających z tego zagrożeń. Posiada umiejętność rozpoznawania traw gazonowych (również ich nasion), umie diagnozować stan trawników, potrafi zaprojektować, założyć i pielęgnować dowolne powierzchnie trawnikowe oraz kompozycje zdominowane przez trawy ozdobne, potrafi dobierać i propagować trawy ozdobne jako ważne elementy zabudowy roślinnej. Posiada wrażliwość kulturową i przyrodniczą niezbędną w świadomym projektowaniu przestrzeni otwartej, jest świadom potrzeb różnych grup użytkowników terenu, posiada zdolność świadomego organizowania przestrzeni oraz rozumie i twórczo wykorzystuje zrozumienie kontekstu wynikającego z relacji człowieka z przyrodą. Kompetentnie formułuje priorytety w realizacji powierzonych mu zadań, potrafi zaplanować i organizować ich wykonanie. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych mu zadań
Literatura
Literatura podstawowa:
Cooke J. 2005. Trawy i bambusy. Elipsa sp. z o.o., Warszawa, ss. 96
Lung C. 2009. Trawnik doskonały. Bellona, ss 152.
Majtkowska G., Majtkowski W. 2007. Trawy ozdobne. Wydawnictwo Działkowiec, Warszawa, ss. 155.
Mynet M., Prończuk M., Prończuk S. 2010. Piękny trawnik. Multico, ss. 111.
Rutkowska B., Pawluśkiewicz M. 1996. Trawniki. PWRiL, Warszawa, ss. 103.
Literatura uzupełniająca:
Dembek R. 2012. Problemy z trawnikiem. Wydawnictwo Działkowiec, Warszawa, ss. 72.
Dulcet E., Ziętara W. 2011. Technika zakładania i pielęgnacji terenów zieleni. Wydawnictwa Uczelniane UTP w Bydgoszczy, ss. 225.
Falkowski M. 1982. Trawy polskie. PWRiL, Warszawa, ss. 565.
Kozłowski S., Goliński P., Swędrzyński A. 1998. Trawy w barwnej fotografii i zwięzłym opisie ich specyficznych cech. Wydawnictwo Literackie „PARNAS”, Inowrocław, ss. 344.
Rutkowska B., Hempel A. 1986. Trawniki. PWRiL, Warszawa, ss. 247.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: