Fizjologia stresu i ekologiczne aspekty biotechnologii 04-BIO-FSEAB-SD1
Wykłady:
- Definicje stresu. Reakcja organizmu na stres (adaptacja oraz aklimatyzacja organizmu, konstytutywna i nabyta odporność organizmu na stresor). Stres w życiu roślin (oksydacyjna recepcja sygnałów, systemy przeciwutleniające) i zwierząt (fizyczne, chemiczne, żywieniowe, psychologiczne, psychospołeczne czynniki stresowe). Stres i choroby.
- Charakterystyka abiotycznych czynników stresowych: stres radiacyjny (nadmiar lub niedobór światła), stres termiczny (niska i wysoka temperatura, wpływ bodźców termicznych na membrany komórkowe, zaburzenia przemiany materii, białko stresu termicznego), stres anaerobowy, brak i nadmiar wody, zasolenie (białka indukowane przez zasolenie, osmoregulacja), ciśnienie hydrostatyczne, biowskaźniki.
- Charakterystyka biotycznych czynników stresowych: patogeny, rośliny pasożytnicze, fitoalleksyny, immunoproteiny, indukcja odporności na infekcję (kwas jasmonowy, kwas salicylowy, etylen).
- Antropogeniczne czynniki stresowe: zanieczyszczenie środowiska (SO2, NOX, O3), wpływ zanieczyszczeń na rośliny (zanieczyszczenie powietrza, metale ciężkie).
- Konsekwencje zanieczyszczenia środowiska dla ekosystemów (rolniczy, naturalny) i globalne konsekwencje zmian klimatycznych.
- Wykorzystanie biotechnologii przez człowieka: przetwórstwo mleka, zbóż i produkcja wina – jej wpływ na ekosystem.
- Rośliny modyfikowane genetycznie (GMO), aktualne postępy w agrobiotechnologii (transgeniczny pomidor oraz tzw. złoty ryż), biotechnologiczne metody przedłużania okresu przydatności produktów roślinnych do spożycia, wpływ modyfikowanych genetycznie odmian kukurydzy i soi na rośliny konwencjonalne i ekosystem; rośliny jako bioreaktory.
- Zwierzęta transgeniczne.
- Produkty codziennego użytku zawierające GMO lub produkty ich metabolizmu (antybiotyki, środki spożywcze, itd.).
Ćwiczenia:
- Liście rosnące w pełnym nasłonecznieniu i zacieniane: różnice w gęstości aparatów szparkowych oraz pigmentacji liści.
- Liście: efekt lotosu oraz pomiar kąta zwilżania.
- Wpływ zanieczyszczeń gazowych, ciepła i mrozu na liście – zmiany integracji membrany.
- Ocena potencjału antyoksydacyjnego na przykładzie wyciągu herbaty
- Guttacja i stres zasolenia.
- Wpływ temperatury, światła i stresu zasolenia na kiełkowanie nasion.
- Siła kiełkowania nasion a stres mechaniczny.
- Allelopatia: kiełkowanie nasion i wzrost korzeni.
- Parametry gospodarki wodnej w warunkach suszy glebowej i symulowanej powodzi.
- Wpływ etylenu egzogennego na procesy dojrzewania tkanek roślinnych.
- Znaczenie wybranych substancji osmotycznych w warunkach stresu termicznego – mrozu.
- Ruchy roślin
- Wpływ stresów (kwaśność, zasolenie, temperatura) na organizmy żywe żyjące w wodzie (rozwielitka, larwy komarów).
- Wpływ nawozów i pestycydów na rośliny i ekosystemy wodne.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. „Komórki roślinne w warunkach stresu” red. Woźny A. i Przybył K., Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu 2007
2. „Fizjologia roślin” red. Kopcewicz J. i Lewak S., Wydawnictwo Naukowe PWN 2005
3. „Biotechnologia roślin” red. Malepszy S., PWN 2004.
4. „Biotechnologia zwierząt” red. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J.A., PWN 1997.
Literatura uzupełniająca:
1. “Physiology and Behaviour of Animal Suffering” red. Dr. Neville G. Gregory, Royal Veterinary College, London UK 2004
2. „Biotechnologia przyjazna dla wszystkich” Polska Federacja Biotechnologii 2006
3. “Biotechnology 2020” EC Community research. Bruksela 2005
4. „Biotechnologia żywności” red. Bednarski W., Reps A., WNT 2003. „Co to jest GMO? Organizmy modyfikowane genetycznie” Kawa M., BioTechnolog. pl 2006.
5. „Rasy zwierząt gospodarskich” Nowicki B., Jasek S., Maciejowski J., Nowakowski P., Pawlina E., PWN 2001.
6. „Postępy genetyki molekularnej bydła i trzody chlewnej” red. Świtońskiego M., AR Poznań 2004.
7. „Instant Notes In Genetics” Winter P.C., Hickey G.I., Fletcher H.L., BIOS Scientific Publishers Limited 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: