Psychologia 04-OKS-UKW-PSYCH-ST1
Treści kształcenia:
Analiza modelu zachowania człowieka. Zachowanie i samoregulacja somatyczna. Samoregulacja ośrodkowa. Charakterystyka psychicznego mechanizmu zachowania się człowieka. Wychowanie a umiejętność kształtowania stosunków człowieka z otoczeniem. Główne kierunki psychologii. Introspekcjonizm, bahawioryzm, psychoanaliza oraz współczesne koncepcje psychologiczne i ich wpływ na współczesną teorię i praktykę psychologiczną. Mechanizmy zachowań człowieka. Zasadnicze koncepcje w zakresie emocji, motywacji, zachowań społecznych oraz procesów poznawczych. Uczenie się i rozwój doświadczenia indywidualnego. Pojęcie uczenia się indywidualnego. Uczenie się a dojrzewanie. Czynniki determinujące uczenie się oraz sukces w tym zakresie - cechy rozwojowe; cechy indywidualne (inteligencja, zdolności specjalne, zainteresowania, nastawienia, styl poznawczy, poziom aspiracji, motywy uczenia się); czynniki sytuacyjne (sytuacja poprzedzająca uczenie się, sytuacja w czasie uczenia się, sytuacja po uczeniu się). Szczególna rola aktywności własnej w procesie uczenia się. Znaczenie sukcesu w okresie wczesnej edukacji. Mechanizmy rozwoju związane z socjalizacją i wychowaniem. Pojęcie kary i nagrody. Nagrody i kary w teorii uczenia się. Czynniki warunkujące skuteczność karania. Socjalizacja. Osobowość człowieka (regulacyjna i integracyjna funkcja). Ważne koncepcje osobowości. Człowiek w środowisku. Wywieranie wpływu na ludzi. Techniki manipulacyjne. Psychologiczne podstawy funkcjonowania rodziny. Konflikty, więzi emocjonalne, zachowania seksualne. Psychologia pozytywna. Satysfakcja z życia, szczęście, dobrostan.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19Z: | W cyklu 2017/18Z: | W cyklu 2016/17Z: |
Efekty kształcenia
Doktorant posiada zarys wiedzy z zakresu psychologii na kierunkach ścisłych w szkole wyższe, ma umiejętność precyzyjnego, zwięzłego formułowania myśli i ich prezentowania. W sposób podstawowy rozumie istotę mechanizmy ludzkich działań, zasady wartościowania, psychiczne podłoże relacji stosunków człowieka z otoczeniem.
Literatura
Literatura podstawowa:
Gladwell M.; 2009. Poza schematem. Sekrety ludzi sukcesu. Wyd. Znak, Kraków.
Harwas-Napierała B., Trempała J., red.; 2000. Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2, PWN Warszawa.
Rathus S.A.; 2004. Psychologia współczesna. Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
Spitzer M.; 2007. Jak uczy się mózg. PWN Warszawa.
Strelau J.; 2000. Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I-III., Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
Zimbrado Ph., Ruch F.; 2001. Psychologia i życie. PWN Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Bettelheim B., Rosenfeld A. A.; 1993. Sztuka oczywistości. Wyd. Limbus, Bydgoszcz.
Cialdini R.; 2001. Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańskie Wyd. Psychologiczne.
Gladwell M.; 2007. Błysk. Potęga przeczucia. Wyd. Znak, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: