Organizacja, ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem 04-TZR-PRS-OEIZP-SP7
Wykłady:
Zarządzanie, jego istota i znaczenie. Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania. Elementy organizacji, ludzie, technologie, procesy. Władza, autorytet. Informacja i komunikacja w zarządzaniu. Struktura organizacji, struktura zarządzania. Cele i funkcje zarządzania. Struktura organizacyjna, uwarunkowania i kierunki ewolucji. Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny. Metody i techniki zarządzania. Kryteria oceny sprawności działań. Istota pracy kierowniczej. Składniki kierowania, role kierownicze, style kierowania, umiejętności kierownicze. Etyczny i kulturowy aspekt zarządzania. Zarządzanie w kontekście zmian. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Rodzaje i typy organizacji – ich cele. Przedsiębiorczość, kierownik, organizacja. relacje. Społeczna odpowiedzialność organizacji. Nadzór korporacyjny nad organizacją. Formy prawno-organizacyjne i własnościowe – konsekwencje ekonomiczne i społeczne. Cykl życia organizacji. Zasoby, majątek, potencjał i kapitał organizacji: materialny techniczny, kadrowy, finansowy, informacyjny, zadania i zasady funkcjonowania, współzależności, tendencje rozwojowe. System funkcji, procesów i przedsięwzięć w organizacji. Architektura systemu zarządzania organizacją. Współczesne koncepcje zarządzania organizacją. Współdziałanie organizacji. Organizacja w przyszłości.
Ćwiczenia:
Podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem, organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania; elementy organizacji, ludzie, technologie, procesy. Zadania, umiejętności i kompetencje skutecznych kierowników, role kierownicze, etapy procesu zarządzania: planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie. Planowanie formalne lub nieformalne; plany taktyczne i strategiczne, zarządzanie przez cele. Podstawy podejmowania decyzji, etapy procesu podejmowania decyzji, racjonalny model podejmowania decyzji, pewność, ryzyko i niepewność, heurystyka. Rozpiętość kierowania, autorytet i odpowiedzialność, centralizacja i decentralizacja. Przywództwo w organizacji, rodzaje władzy, style przywództwa. Definicja kontroli, tezy i sposoby projektowania kontroli, znaczenie kontroli, proces kontroli, typy kontroli. Pojęcie organizacji i jej istota, modele organizacji. Organizacja jako system, cechy organizacji. Rozpoznawanie różnych typów organizacji. Charakterystyka faz cyklu życia organizacji.. Zasoby i majątek. Potencjał i kapitał. Otoczenie organizacji. Formy prawno-organizacyjne i własnościowe – cechy charakterystyczne. Kryteria wyboru formy prowadzenia działalności gospodarczej, etapy zakładania działalności gospodarczej. Struktury organizacyjne i ich konsekwencje w zarządzaniu – studium przypadku. Zasady pracy grupowej. Organizacja pracy własnej i zespołowej. Kultura jako element organizacji.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Griffin R. W: Podstawy zarządzania organizacjami. PWN. Warszawa 2005 r.,
2. Koźmiński A., Piotrowski W: Zarządzanie, teoria i praktyka. PWN. Warszawa 1995 r.,
3. Kożuch B: Nauka o organizacji, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2007 r.,
4. Bielski M: Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Warszawa 2004 r.
Literatura uzupełniająca:
1. Bednarski A: Zarys teorii organizacji i zarządzania. TNOiK Toruń 1998 r.,
2. Robbins S.P., DeCenzo D.A: Podstawy zarządzania. PWE. Warszawa. 2002 r.,
3. Strużycki M. (red.): Podstawy zarządzania, SGH - Oficyna Wydawnicza. Warszawa 2008 r.,
4. Czermiński A., Czerska M., Nogalski B., Rutka R., Apanowicz J: Zarządzanie organizacjami. Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2001 r.,
5. Dworzecki Z. (red.), Przedsiębiorstwo kooperujące. Euro Expert Grupa Doradcza Sp. z o.o., Warszawa 2002 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: