Współczesne trendy w żywieniu człowieka 04-TZR-WTZC-SD1
Wykłady:
Zasady prawidłowego żywienia dzieci –niemowląt (karmienie naturalne i sztuczne), dzieci w wieku 1-3 lata, dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (dzienne racje pokarmowe, normy dla poszczególnych składników odżywczych, przykładowe diety); żywienie osób dorosłych z uwzględnieniem zróżnicowanej aktywności fizycznej; żywienie kobiet ciężarnych w zależności od stopnia zaawansowania ciąży; żywienie osób starszych (zmiany fizjologiczne i patologiczne w wieku starszym, specyficzne problemy żywieniowe, przykłady całodziennej diety); żywienie zawodników różnych dyscyplin sportowych; zachowania żywieniowe (weganizm, laktowegetarianizm, owowegetarianizm, laktowowegatarianizm, witarianizm, fruktarianizm, głodówki lecznicze, diety oczyszczające); specyficzne zaburzenia odżywiania (ortoreksja, anoreksja, bulimia, bulimoreksja) i niespecyficzne (zespół przeżuwania, zespół jedzenia nocnego, jedzenie kompulsywne, napady objadania się, anarchia żywieniowa).
Ćwiczenia:
Układanie całodziennego żywienia dla różnych grup populacyjnych z uwzględnieniem właściwych norm żywienia oraz zasad prawidłowego żywienia (m.in. praca z oprogramowaniem komputerowym) – jadłospisy wraz ze składem odżywczym dla dzieci przedszkolnych, szkolnych, kobiet ciężarnych, osób dorosłych w zależności od aktywności fizycznej (rodzaju wykonywanej pracy), osób w wieku podeszłym; układanie planów żywieniowych dla sportowców uprawiających różne dyscypliny sportowe; ocena wartości odżywczych oraz stopnia pokrycia norm żywienia wybranych zachowań żywieniowych (dieta wegetariańska, wegańska, oczyszczająca) oraz jadłospisów pochodzących z żywienia zbiorowego. Poznanie oprogramowania komputerowego stosowanego w poradnictwie żywieniowym.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016/17L: | W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2018/19L: | W cyklu 2020/21L: | W cyklu 2017/18L: | W cyklu 2019/20L: |
Efekty kształcenia
Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą zasad prawidłowego żywienia oraz zasad układania całodziennego żywienia dla różnych grup populacyjnych. Zna współczesne trendy żywieniowe oraz specyficzne i niespecyficzne zaburzenia odżywiania. Potrafi zaplanować całodzienne żywienie dla różnych grup populacyjnych z uwzględnieniem ich specyficznych potrzeb żywieniowych. Potrafi rozpoznać zaburzenie żywieniowe, ocenić jego konsekwencje oraz zaproponować zmiany w żywieniu. Ma świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy w zakresie współczesnych trendów w żywieniu człowieka. Potrafi porozumiewać się z innymi w celu pozyskiwania informacji oraz przekazywania porad wynikających ze zdobytej wiedzy oraz umiejętności.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gawęcki, J. & Hryniewiecki, L., 2006. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN Warszawa.
2. Gawęcki, J. & Roszkowski, W., 2009. Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. PWN Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Bujko, J., 2008. Podstawy dietetyki. SGGW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: