Biochemia 04-ZIF-BIOCH-SP2
Wykłady:
Ultrastruktura komórki. Aminokwasy i peptydy (budowa, właściwości fizyko - chemiczne, podział, funkcje biologiczne, reakcje charakterystyczne, wiązanie peptydowe, nomenklatura, właściwości, peptydy naturalne. Białka (budowa, konformacje i struktury białkowe, podział, sekwencja aminokwasów i specyficzne wiązania, oczyszczanie i rozdzielanie). Enzymy i biokataliza (energetyka reakcji biochemicznych, budowa, zasada działania, mechanizm działania, podział enzymów, jednostki enzymatyczne, kinetyka reakcji enzymatycznych, koenzymy, witaminy, preparatyka enzymów i oznaczanie ich aktywności). Molekularne podstawy biosyntezy białek (kwasy nukleinowe – budowa i funkcje, rodzaje kwasów nukleinowych, struktura przestrzenna, replikacja, transkrypcja i zmiany potranskrypcyjne, translacja i zmiany potranslacyjne). Przemiany składników pożywienia w organizmie człowieka: Metabolizm białek i aminokwasów (zasadnicze kierunki przemian białek i aminokwasów, transport aminokwasów przez błony komórkowe, produkty końcowe przemian, metabolizm sekwencji węglowych przemian aminokwasów, przemiany pośrednie, aminy katecholowe). Metabolizm węglowodanów (węglowodany - budowa, właściwości fizyko-chemiczne, podział, reakcje charakterystyczne, ważniejsze pochodne, glikoliza i jej efekty energetyczne, glukoneogeneza, glikogenogeneza). Metabolizm lipidów (lipidy – budowa, właściwości fizyko-chemiczne, podział, reakcje charakterystyczne, lipoliza, transport glicerolu i kwasów tłuszczowych przez błony komórkowe, przemiany glicerolu, -oksydacja kwasów tłuszczowych, efekty energetyczne tych przemian, lipogeneza, biosynteza kwasów tłuszczowych, białka przenoszące acyle, biosynteza glicerofosfolipidów i sfingomielin, ciała ketonowe, biosynteza cholesterolu i jego przemiany, rola HMG). Regulacja przemian metabolicznych i ich wzajemne powiązania. Wpływ procesów biochemicznych na jakość żywności.
Ćwiczenia:
Aminokwasy (identyfikacja aminokwasów metodą bibułowej chromatografii krążkowej; reakcje charakterystyczne na tyrozynę, tryptofan i cysteinę, identyfikacja aminokwasów metodą niskonapięciowej elektroforezy bibułowej; ilościowe oznaczanie aminokwasów metodą formolową Sörensena). Białka (właściwości fizyko – chemiczne, dializa, roztwory koloidalne, amfoteryczny charakter białek, strącanie białek, wysalanie białek, ilościowe oznaczanie białka metodą biuretową i wyznaczanie punktu izoelektrycznego kazeiny). Kwasy nukleinowe (skład chemiczny; odróżnianie DNA od RNA; identyfikacja zasad azotowych na podstawie widm absorpcji w UV). Cukry (identyfikacja cukrów metodą chromatografii bibułowej, wykrywanie ketoz, reakcja Seliwanowa, odróżnianie jednocukrów od dwucukrów redukujących, reakcje z jodem, hydroliza polisacharydów, oznaczanie ilościowe laktozy metodą Meriera). Barwniki (rozdział barwników chloroplastów metodą chromatografii cienkowarstwowej, antocyjany, hemoglobina). Witaminy (oznaczanie zawartości kwasu askorbinowego w materiale roślinnym; reakcje barwne witamin A,D, B1 i B2). Enzymy (izolacja i oznaczanie aktywności lipazy i proteazy z trzustki cielęcej, izolacja i oznaczanie aktywności i -amylazy z nasion pszenicy, oznaczanie aktywności katalazy glebowej i z bulw ziemniaka). Tłuszcze (rozdział lipidów techniką chromatografii cienkowarstwowej; skład chemiczny tłuszczów prostych, oznaczanie liczby kwasowej, tłuszcze złożone i pochodne).
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22L: | W cyklu 2018/19L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2020/21L: | W cyklu 2017/18L: | W cyklu 2019/20L: | W cyklu 2024/25L: |
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę o budowie chemicznej i właściwościach podstawowych składników organizmów roślinnych i zwierzęcych. Potrafi zdefiniować podstawowe reakcje metaboliczne głównych ciągów i cykli reakcyjnych zachodzących w organizmach żywych. Zna podstawowe metody i techniki biochemiczne (chromatografia kolumnowa, bibułowa i cienko-warstwowa, spektrofotometria, fluorymetria, manganometria). Potrafi wykonać pod kierunkiem nauczyciela akademickiego proste zadania badawcze z zakresu biochemii, prawidłowo interpretuje wyniki i wyciąga wnioski oraz uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany przez nauczyciela akademickiego. Potrafi posługiwać się podstawowymi technikami badawczymi stosowanymi w biochemii. Posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. Rozumie potrzebę uczenia się i podnoszenia swoich kompetencji, potrafi współdziałać i pracować w grupie, jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej, innych i powierzony sprzęt.
Literatura
Literatura podstawowa:
Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., 2012. Biochemia. PWN.
Hames BD., Hooper N.M. 2006. Biochemia. Krótkie wykłady. PWN.
Filipowicz B., Więckowski W. 1990. Biochemia. PWN, tom 1.
Literatura uzupełniająca:
Kączkowski J., 1998. Podstawy Biochemii, WT-N,
Kłyszejko-Stefanowicz L., 2003.Ćwiczenia z biochemii, PWN,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: