Socjologia żywienia 08-TZR-SOCZ-SD1
Wykłady:
Społeczny wymiar żywienia. Zdrowie jako dobro społeczne. Konsument na rynku produktów żywnościowych. Rodzaje postaw i zachowań konsumentów. Potrzeba jako podstawa zachowań konsumenckich. Teorie motywacji i proces podejmowania decyzji zakupu. Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania konsumpcji. Profile współczesnego konsumenta. Wzory konsumpcji a identyfikacja społeczna. Funkcje żywienia w relacjach społecznych. Generacyjne i kulturowe determinanty stylu życia i wzorów żywienia. Rola rodziny w kształtowaniu prozdrowotnego stylu życia. Jakość życia a znaczenie żywienia. Świadomość społeczna a medialny przekaz żywieniowy. Społeczne konsekwencje nieprawidłowego odżywiania się. Społeczne organizacje promujące edukację prozdrowotną. Współczesne trendy żywieniowe i mechanizm ich powstawania.
Ćwiczenia:
Nierówności społeczne i przejmowanie wzorów żywieniowych. Nawyki żywieniowe. Wpływ grup odniesienia. Status społeczny a zachowania konsumenckie i żywieniowe. Rola kobiet w praktykach żywieniowych. Nowe trendy konsumenckie i żywieniowe – przygotowanie przez zespoły studentów prezentacji wybranego trendu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna społeczno - ekonomiczne uwarunkowania żywienia, ma wiedzę o znaczeniu funkcji żywienia w relacjach społecznych. Posiada wiedzę dotyczącą wzorów konsumenckich i żywieniowych oraz ich determinantów. Zna społeczne konsekwencje nieprawidłowego odżywiania. Potrafi pozyskiwać i analizować dane pochodzące z różnych źródeł odnoszące się do zachowań żywieniowych. Umie przygotować prezentację ukazującą społeczny kontekst edukacji żywieniowej. Potrafi nawiązywać kontakty z organizacjami społecznymi. Posiada podstawowe kompetencje skutecznego komunikowania się i współpracy w grupie. Jest świadomy społecznej odpowiedzialności promowania prozdrowotnych zachowań żywieniowych. Jest przygotowany do pełnienia różnych funkcji społecznych związanych z promowaniem zdrowego żywienia.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Tobiasz- Adamczyk B., 2013, Od socjologii medycyny do socjologii żywienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2. Mróz B., 2013, Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Ofic. Wydawnictwo SGH.
3. Rudnicki L., 2012, Zachowania konsumentów na rynku, PWE.
Literatura uzupełniająca:
1. Zaltman G., 2003, Jak myślą klienci. Podróż w głąb umysłu rynku, Wydawnictwo FORUM.
2. Antonides G., van Raaj W. F., 2003, Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: