Historia sztuki i kultury 03-WZ-HISSZ-SP2
Tematyka wykładu dotyczy historii sztuki i kultury renesansu, baroku i szeroko pojętej formacji oświeceniowej na terenie Europy. Uwzględnia rolę mecenatu, przestrzeni miast (Florencja, Siena, Rzym, Paryż, Londyn, Warszawa), recepcji idei antyku grecko-rzymskiego, zainteresowania tematyką mitologiczną. Studenci poznając najwybitniejszych przedstawicieli sztuki renesansu, śledzą nurty kultury, przemiany postaw estetycznych, zainteresowanie kulturą klasyczną jako źródłem europejskiej sztuki. Szczególną uwagę zwraca się na rolę Florencji okresu renesansu jako miasta inicjującego postawy i realizacje artystyczne. Omówione zostają budowle architektoniczne oraz obecne muzea eksponujące dzieła renesansu południowo- i północnoeuropejskiego. Wykład prezentuje również artystów i sztukę baroku z uwzględnieniem idei kontrreformacyjnych i historii. Studenci poznają wybitnych twórców sztuki baroku (gatunki, wzornictwo, stosunek do imitatio, elementy filozofii). Omówione zostają sarmackie konteksty barokowej sztuki polskiej. Kolejną częścią wykładu jest blok tematów związany ze sztuką i kulturą osiemnastego wieku. Wykładowca omawia zjawiska, kierunki i nurty, m. in. sentymentalizm i rokoko. Zwraca się uwagę na rozkwit architektury świeckiej i sakralnej. Student obserwuje kierunki przemian estetycznych oraz nowych oczekiwań społecznych w przededniu rewolucji we Francji.
Kod do planu
Skrót nazwy
Efekty kształcenia
Wiedza: Student posiadł wiedzę na temat twórców i nurtów sztuki i kultury renesansu, baroku i oświecenia. Formułuje kryteria oceny dzieła oraz stosuje pojęcia i terminologię związaną z wiedzą o sztuce w kontekście historii, estetyki i wybranych aspektów filozofii. W1, W2, W3.
Umiejętności: Student rozwinął umiejętności interpretowania działalności twórczej artystów. Rozumie zależności przy interpretacji roli artysty, odwołując się do tradycji i systemu kultury danego obszaru. U1, U2, U3.
Kompetencje społeczne: Student rozumie znaczenie i wartość ciągłego kształcenia się. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury i sztuki. Wykazuje zrozumienie procesów historyczno-społeczno-kulturowych. K1, K2, K3.
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny na końcu semestru. Sprawdzian składa się z pytań zamkniętych w formie testu i pytań otwartych.
Literatura
E. H. Gombrich, O sztuce (Rozdziały: 12-24), Warszawa 2009;
J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1980;
R. C. Wirtz, Florencja. Sztuka i architektura, Warszawa 1999;
M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1985;
W. Tatarkiewicz, Historia estetyki (t. 1-3), Warszawa 1975;
Słownik sztuki francuskiej, Warszawa 1980;
M. Battistini, Symbole i alegorie. Leksykon, Warszawa 2005;
H. de Moran, Historia sztuki zdobniczej, Warszawa 1983;
J. Gage, Kolor i znaczenie, Kraków 2010;
Literatura zalecana:
M. Karpowicz, Sztuka oświeconego sarmatyzmu, Warszawa 1970;
Literatura zalecana:
U. Eco, Historia piękna, Warszawa 1995;
Encyklopedia malarstwa flamandzkiego i holenderskiego, Warszawa 2002;
J. E. Cirlot, Słownik symboli, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: