Historia sztuki i kultury 03-WZ-HISSZ-SP3
Wykład prezentuje najważniejsze nurty, tematy i dzieła sztuki XIX wieku - polskiej i europejskiej. Omówione zostają nowe sposoby pokazywania rzeczywistości, od konwencji realistycznych (G. Courbet), romantycznych (C. D. Friedrich), odwołujących się do przeszłości (D. G. Rosetti), impresjonistycznych (C. Monet, C. Pisarro) aż do twórczości Cezanne'a i van Gogha. Wykładowca przedstawia nurty, sylwetki, techniki artystyczne oraz kręgi inspiracji oraz znaczenie twórczości poszczególnych artystów. Zróżnicowanie tematyczne i estetyczne sztuki XIX wieku staje się podstawą dyskusji na temat nowych form przekazu sztuki, ekspresji indywidualizmu, promocji bohatera z różnych warstw społecznych, poszukiwania nowych wartości. Szczegółowo omówiony zostaje impresjonizm i stworzone przez twórców nowe reguły w zakresie portretu, scen z życia codziennego i pejzażu ( Monet, Renoir, Pisarro). Interpretuje się dzieła tworzone poprzez nowe techniki (puentylizm). Zwraca się uwagę na zainteresowanie sztuką japońską w XIX wieku,
japonizm we wzornictwie i otwarcie się Europy w II pol. XIX wieku na kulturę Dalekiego Wschodu. Tematyka wykładu zawiera również informacje na temat rzeźby omawianego okresu, m. in. twórczości A. Rodina i C. Cloudel. Ważne miejsce zajmuje postać wybitnego malarza Paula Cezanne'a, stosującego nowe rozwiązania i zwiastującego sztukę XX wieku. Studenci poznają znaczenie dzieł van Gogha i Gauguina oraz Toulouse-Lautreca. Przedstawieni zostają polscy twórcy XIX wieku.
Kod do planu
Skrót nazwy
Efekty kształcenia
Wiedza: Student posiadł wiedzę na temat twórców i nurtów sztuki i kultury XIX wieku - polskiej i europejskiej. Formułuje kryteria oceny dzieła oraz stosuje pojęcia i terminologię związaną z wiedzą o sztuce w kontekście historii, estetyki i wybranych aspektów filozofii. W1, W2, W3.
Umiejętności: Student rozwinął umiejętności interpretowania działalności twórczej artystów. Rozumie zależności przy interpretacji roli artysty, odwołując się do tradycji i systemu kultury danego obszaru. U1, U2, U3.
Kompetencje społeczne: Student rozumie znaczenie i wartość ciągłego kształcenia się. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury i sztuki. Wykazuje zrozumienie procesów historyczno-społeczno-kulturowych. K1, K2, K3.
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny na końcu semestru. Sprawdzian składa się z pytań zamkniętych w formie testu i pytań otwartych.
Literatura
1. E.H. Gombrich, O sztuce, Warszawa 2009;
2. J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2004;
3. T. Dobrowolski, Malarstwo polskie, Wrocław-Warszawa 1989;
4. A. Fuga, Techniki i materiały. Leksykon, Warszawa 2008;
5. L. Impetuoso, Natura i jej symbole, Warszawa 2006;
6. J. Gage, Kolor i znaczenie, Kraków 2010;
7. M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: