Historia sztuki i kultury 03-WZ-HISSZ-SP4
Tematyka wykładu obejmuje sztukę i kulturę współczesną XX i XXI wieku - polską, europejską oraz świata (wybrane obszary). Wykładowca omawia nowe zjawiska w sztuce, kulturze i architekturze początków XX wieku, akcentując ekspresjonizm, Bauhaus, kubizm, fowizm, dadaizm, surrealizm, nurty eksperymentalne na terenie Europy. Ważne miejsce zajmuje prezentacja sylwetek twórców: P. Picasso, H. Matisse, C. Brancusi, S. Dali, M. Chagall, P. Mondrian, A. Calder. Wskazane zostają muzea i fundacje sztuki współczesnej, np. Fundacja Maeght, Muzeum MAXXI w Rzymie, Centrum Pompidou w Paryżu. Omówiona zostaje rzeźba XX wieku (Brancusi, Giacometti, Moore), mobile, sztuka kinetyczna. Następnie inspiracje i nurty sztuki abstrakcyjnej (J. Pollock, F. Kline, P. Soulages). Pop-art, op-art, związki sztuki i wzornictwa. Sztuka konceptualna. Polska sztuka współczesna. Studenci uczą się analizy nurtów w sztuce w odniesieniu do zjawisk wcześniejszych, idei estetycznych i powinowactwa sztuk.
Kod do planu
Skrót nazwy
Efekty kształcenia
Wiedza: Student posiadł wiedzę na temat nurtów sztuki i kultury XX i XXI wieku. Formułuje kryteria oceny dzieła oraz stosuje pojęcia i terminologię związaną z wiedzą o sztuce w kontekście historii, estetyki i wybranych aspektów filozofii. W1, W2, W3.
Umiejętności: Student rozwinął umiejętności interpretowania działalności twórczej artystów. Rozumie zależności przy interpretacji roli artysty, odwołując się do tradycji i systemu kultury danego obszaru. U1, U2, U3.
Kompetencje społeczne: Student rozumie znaczenie i wartość ciągłego kształcenia się. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu historii kultury i sztuki. Wykazuje zrozumienie procesów historyczno-społeczno-kulturowych. K1, K2, K3.
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (pytania zamknięte) oraz części pytań otwartych.
Literatura
E. H. Gomrich, O sztuce, Warszawa 2009;
U. Eco, Historia piękna, Warszawa 1990;
S. Buisson, Ch. Parisot, Paryż. Montmartre, Warszawa 2004;
V. Bougault, Paryż. Montparnasse, Warszawa 2004;
H. Gidel, Picasso, Warszawa 2004;
J. Wilson, Marc Chagall, Warszawa 2008;
J. Gage, Kolor i znaczenie, Kraków 2010;
J. Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: