Żywienie roślin 04-AK-OKK-ZR-SP5
Wykłady
Historia nawożenia i prawa odżywiania roślin. Obieg i bilans składników pokarmowych w środowisku. Podstawy mineralnego żywienia roślin. Odżywianie się roślin składnikami mineralnymi. Objaw niedoboru, nadmiaru makro (azot, fosfor, potas, wapń, magnez, siarka) i mikroskładników (żelazo, mangan, miedź, cynk, bor, molibden) w roślinach. Wymagania pokarmowe roślin - pobieranie, przemieszczanie i akumulacja składników pokarmowych, Próchnica glebowa i jej rola. Przyczyny i skutki zakwaszenia gleb, rodzaje procesów sorpcji, nawozy wapniowe (rodzaje, dawki). Nawozy mineralne, naturalne, zasady ich stosowania, przechowywania i oddziaływania w aspekcie ochrony środowiska i jakości płodów rolnych. Nowoczesne technologie nawożenia roślin. Kryteria oceny jakości płodów rolnych z uwzględnieniem różnych kierunków użytkowania. Ekologiczne skutki stosowania nawożenia.
Ćwiczenia
Zasady i przepisy prawne z zakresu ochrony środowiska odnoszące się do stosowania nawozów. Jakość żywności i produktów rolniczych oraz ich ocena organoleptyczna. Ocena jakości roślin na podstawie zawartości parametrów technologicznych składu chemicznego w zależności od typu użytkowania. Obliczenie potrzeb pokarmowych i nawozowych roślin w oparciu o program komputerowy. Obliczenie dawek nalistnego stosowania makro i mikroskładników na podstawie oceny stanu odżywiania roślin oznaczonych w okresie wegetacji. Obliczanie potrzeb wapnowania i określenie jego formy, na podstawie wskaźników zakwaszenia i typu gleby, oraz jej klasyfikacja pod względem odczynu. Obliczanie bilansu materii organicznej. Ustalenie dawek i terminu stosowania nawożenia naturalnego zgodnie z zaleceniami dyrektywy azotanowej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Posiada elementarną wiedze o środowisku przyrodniczym, jego częściach składowych, zróżnicowaniu przestrzennym oraz użytkowaniu przestrzeni przyrodniczej przez człowieka i skutkach antropopresji na środowisko.
Ma ogólną wiedzę na temat relacji między środowiskiem, nawożeniem a czynnościami życiowymi roślin oraz z zakresu nowoczesnych technologii nawożenia.
Ma ogólną wiedzę na temat zadań rolniczej produkcji roślinnej, jej specyfiki i form realizacji oraz uzyskuje wiedze na temat wymagań środowiskowych i agrotechnicznych roślin.
Uzyskuje ogólna wiedzę na temat znaczenia zrównoważonego użytkowania środowiska przyrodniczego, zjawisk i procesów zachodzących w glebach oraz ich powiązań z wymaganiami roślin.
Posiada wiedzę dotyczącą ogólnych i proekologicznych zasad nawożenia mineralnego, naturalnego oraz ich wpływ na środowisko i na produkcyjność gleby w aspekcie jakości plonów rolnych.
Umie zdefiniować występujące zagrożenia, zna sposoby ich obserwacji i przeciwdziałania skutkom ich wystąpienia.
Umiejętności:
Potrafi postrzegać środowisko przyrodnicze i krajobraz jako ważne dla zaspokajania potrzeb bytowych człowieka. Rozumie zależności między organizmami żywymi a czynnikami abiotycznymi środowiska, umie interpretować znaczenie wpływu działalności człowieka na stan środowiska i wynikających z tego zagrożeń, a także nabywa umiejętności obserwacji podobieństw i różnic w adaptacjach roślin do różnych środowisk.
Nabywa umiejętność sprawnego definiowania środowiskowych uwarunkowań produkcji roślinnej oraz zaznajomiony jest z elementarnymi zabiegami agrotechnicznymi. Orientuje się w zakresie ogólnych i proekologicznych zasad nawożenia mineralnego, naturalnego oraz ich wpływu na środowisko, potrafi ustalać dawki nawożenia mineralnego, naturalnego organicznego jak również metody ich przechowywania i stosowania zgodnie z zasadami unijnymi.
Rozumie związki między cechami elementów środowiska przyrodniczego a formami użytkowania ziemi, umie ocenić właściwości pokrywy glebowej jako elementu kształtującego krajobrazy. W określonych warunkach potrafi zdefiniować rodzaje zagrożeń powstałych dla środowiska oraz wskazać działania zapobiegawcze i naprawcze. Umie zaplanować i przeprowadzić badanie terenu projektowanego w celu oceny stopnia oddziaływania chemicznych środków produkcji rolniczej.
Jest w stanie ocenić funkcjonowanie gospodarstw oraz zaprojektowanych elementów krajobrazu jako agroekosystemu pod kątem jego zgodności z ideą zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.
Wykazuje znajomość prawnych podstaw uregulowań ochron środowiska
Kompetencje społeczne:
Kompetentnie formułuje priorytety w realizacji powierzanych mu zadań, potrafi zaplanować i organizować ich wykonanie, Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za "konanie powierzonych mu zadań oraz potrzeby ustawicznego dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywania zawodu architekta krajobrazu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń na podstawie wyników ustnych kolokwiów.
Literatura
Grzebisz W., 2008. Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1 Podstawy nawożenia, cz. 2 Nawozy systemy nawożenia. PWRiL, Oddział w Poznaniu.
Gorlach E., Mazur T., 2001.Chemia rolna. Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa.
Mercik S. (redakcja). 2002. Chemia rolna, podstawy teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo SGGW, W-wa.
Łoginow W., Cwojdziński W., Andrzejewski J. 1990. Chemia rolna - przewodnik do ćwiczeń. ATR-Bydgoszcz.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: