Ogólna metodologia badań naukowych 04-OKS-OMBN-ST1
Wykłady:
Definicje nauki. Struktura nauki. Nauka jako twórczość. Metodologia nauk i jej zadania.
Rodzaje wiedzy ludzkiej. Cechy wiedzy naukowej. Poznanie naukowe i nienaukowe. Poznanie teoretyczne i empiryczne.
Dziedziny, dyscypliny i specjalności naukowe, stopnie i tytuły naukowe. Nauki rolnicze wśród innych nauk, ich cechy i funkcje.
Zasady klasyfikacji rzeczy i zjawisk. Klasyfikacja nauk.
Przedmiot badań, problem badawczy, zagadnienie badawcze, aspektywność badań.
Literatura przedmiotu badań, jej cechy, źródła i zasady wykorzystania. Hipotezy badawcze.
Metody pozyskiwania danych źródłowych w naukach rolniczych. Próba, jej cechy i sposoby pobierania.
Obserwacje i pomiary w badaniach naukowych. Jednostki miar, skale pomiarowe, mierniki i wskaźniki, oceny bonitacyjne.
Metody badawcze i ich cechy. Metody dokumentowania i przetwarzania danych źródłowych. Statystyka matematyczna w badaniach naukowych.
Rozumowanie i uzasadnianie w nauce – sposoby wnioskowania, relacje przyczynowo – skutkowe, dowodzenie, sprawdzanie empiryczne.
Zasady badania problemów. Metody porównań, analizy, syntezy i kontroli w badaniach naukowych.
Teksty naukowe – ich cechy, nazwy, zdania logiczne, typy zdań praktycznych, zasady tworzenia terminów naukowych, definicje i ich rodzaje, struktura tekstów naukowych, usterki tekstów.
Przypadek, wyobraźnia, intuicja i talent w nauce.
Istotność i banalność w nauce. Niepewność wiedzy. Postawa metodyczno – etyczna uczonych. Organizacja nauki w Polsce oraz uwarunkowania organizacyjno – obyczajowe nauki.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19Z: | W cyklu 2017/18Z: | W cyklu 2016/17Z: |
Efekty kształcenia
Doktorant zna i rozumie powinność nauki oraz jej twórczy charakter. Zna cechy wiedzy naukowej, źródła wiedzy i kryteria jej oceny. Zna metodologiczne zasady tworzenia wiedzy naukowej, etapy metodycznego postępowania badawczego, rodzaje czynności badawczych. Zna zasady opracowywania tekstów naukowych. Umiejętności wynikają z wiedzy jak wyżej. Ma świadomość znaczenia postawy metodyczno – etycznej uczonych.
Literatura
• Beveridge W.I.B., Sztuka badań naukowych. Państw. Zakł. Wyd. Lekarskich, Warszawa, 1960.
• Góralski A., Wzorce twórczości. PTU i WN SCHOLAR, Warszawa, 1998.
• Grabowski M., Istotne i nieistotne w nauce. Wyd. Rolewski, Toruń, 1998.
• Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk. Wyd. KUL Lublin, 2007.
• Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Wyd. Ossolineum, Wrocław 1961.
• Morton A., Przewodnik po teorii poznania. Wyd. "Spacja", Warszawa, 2002.
• Pabis S., Metodologia i metody nauk empirycznych. PWN, Warszawa, 1985.
• Popper K. R., Logika odkrycia naukowego. WN PWN, Warszawa, 2002.
• Such J., Szcześniak M., Filozofia nauki. WN UAM, Poznań, 1999.
• Zachariasz A. L., Poznanie teoretyczne – jego konstytucja i status. Wyd. WSP Rzeszów, 1999.
• Ziembiński Z., Logika praktyczna. WN PWN, Warszawa, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: