Seminarium doktorskie 04-OKS-SDR-ST5
Treści kształcenia:
Rozprawa doktorska jako rodzaj promocyjnej pracy naukowej – jej przedmiot, zakres, strona metodyczna, merytoryczna i formalna, kryteria oceny. Zasady korzystania z literatury naukowej, umiejętność oceny publikacji naukowych oraz opracowania przeglądu literatury i dokumentowania bibliograficznego. Przygotowanie koncepcji rozprawy doktorskiej, jej prezentacja przez doktorantów i ocena metodyczno - formalna. Metody opracowania danych źródłowych, sposoby analizy danych i syntezy, zasady wnioskowania. Zasady pisemnego przygotowania publikacji naukowych – struktura tekstu naukowego, zawartość treści tekstu, terminologia, usterki tekstów naukowych. Nabycie umiejętności recenzowania prac naukowych. Proces wydawniczy publikacji naukowych - zadania autora, rola redaktora, ocena prac do publikacji, poprawianie tekstów. Prawne i etyczne wymagania autorskie. Przygotowanie referatu naukowego i jego prezentacja. Przygotowanie plakatu naukowego. Przygotowanie i organizacja sesji naukowej. Zasady prowadzenia dyskusji naukowej, dyskusyjne podejmowanie problemów naukowych, sposoby argumentacji. Prezentacje rozpraw doktorskich uczestników studiów oraz próbne ich obrony. Współczesne problemy wsi i rolnictwa, ich uwarunkowania środowiskowo – technologiczne, ekonomiczne i społeczne. Znaczenie gospodarki rolnej w kształtowaniu biosfery i środowiska przyrodniczego obszarów wiejskich.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Doktorant zna prawo autorskie i wymagania procesu wydawniczego, zna metodologiczne zasady tworzenia wiedzy naukowej oraz cechy wiedzy naukowej, posiada wiedzę dotyczącą biosfery i środowiska rolniczego, zna współczesne problemy wsi i rolnictwa oraz identyfikuje ich przyczyny i skutki. Student potrafi korzystać z istniejącej wiedzy naukowej, oceniać jej poprawność metodyczną i formalną oraz wartość merytoryczną, potrafi wykonać recenzję pracy naukowej,potrafi sformułować projekt badawczy w zakresie dyscypliny naukowej, stawiać hipotezy badawcze i zadania badawcze oraz je rozwiązywać metodami naukowymi. Potrafi opracowywać teksty naukowe, ma umiejętność precyzyjnego, zwięzłego formułowania myśli i ich prezentowania oraz sprawnego porozumiewania się z innymi ludźmi, ma świadomość potrzeby dyskusji naukowej i współdziałania z innymi w rozwiązywaniu trudnych problemów naukowych lub zawodowych.
Literatura
• Kolman R., Poradnik dla doktorantów i habilitantów. TNOiK – OPO, Bydgoszcz, 1997.
• Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych – przewodnik praktyczny. WN PWN, Warszawa, 1998.
• Woyke J., Poradnik pisania przyrodniczych prac magisterskich i doktorskich oraz wygłaszania referatów naukowych. SGGW-AR Warszawa, 1986.
• Forum akademickie - ogólnopolski miesięcznik informacyjno - publicystyczny. AOW Lublin.
• Liczne pozycje publikacji naukowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: