Chemia organiczna 04-ZIF-CHEMO-SP2
Wykłady:
1. Nomenklatura związków organicznych.
2.Przegląd grup związków organicznych: nazewnictwo, budowa, właściwości fizyczne i chemiczne, zastosowanie w życiu codziennym.
3. Podstawy syntezy organicznej: destylacja, ekstrakcja, krystalizacja jako metody oczyszczania produktów; środki suszące – przegląd i dobór.
Ćwiczenia:
1. Przegląd grup związków organicznych: właściwości fizyczne i chemiczne, zastosowanie w życiu codziennym.
2. Synteza organiczna: chlorek t-butylu; aspiryna.
3. Barwniki roślinne – ekstrakcja z materiału roślinnego; rozdział metodą ekstrakcji i TLC.
4. Elementy analizy jakościowej związków organicznych.
5. Ilościowe oznaczania witaminy C w produktach spożywczych oraz zawartości cukrów redukujących w cukrze spożywczym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii nieorganicznej niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk w różnych obszarach nanobiotechnologii, ma elementarną wiedzę z zakresu atomowej i molekularnej budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich zastosowania w technologii wytwarzania nowoczesnych materiałów w nanobiotechnologii. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanobiotechnologii, nanomateriałów, nanokompozytów, chemii, biologii i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Potrafi pod kierunkiem opiekuna naukowego planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, a także interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice, technologii i nanobiotechnologii. Potrafi współdziałać i pracować zespołowo przyjmując różne funkcje; potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do samodzielnej pracy; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób; jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzony sprzęt.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. McMurry J., Chemia organiczna. PWN, Warszawa 2005.
2. Morrisom R.T., Boyd R.N., chemia organiczna. PWN, Warszawa, 1990.
Literatura uzupełniająca:
1. Patrick G., Krótkie wykłady. Chemia organiczna. PWN, Warszawa, 2005.
2. Jerzmanowska Z., Analiza jakościowa związków organicznych: podręcznik dla studentów farmacji i chemii.: PZWL, Warszawa 1975.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: