Filozofia 08-AG-FZ-ST5
Treści kształcenia:
Filozofia i jej miejsce w kulturze Europy. Przedmiot i struktura filozofii. Powstanie i rozwój pojęć filozoficznych w starożytnej Grecji (presokratycy). Teoria bytu (metafizyka) – podstawowe pojęcia i problemy. Spór o naturę bytu i pochodzenie wiedzy między Platonem i Arystotelesem. Zagadnienie prawidłowości i zmienności w świecie: determinizm i indeterminizm. Problematyka wolności – jej ontologiczny i społeczno-aksjologiczny wymiar. Intelektualizm etyczny Sokratesa. Filozofia życia starożytności: hedonizm epikurejski, koncepcja życia zgodnego z naturą w filozofii stoików. Zagadnienia filozofii chrześcijańskiej wieków średnich. Ograniczenie filozofii przez dogmat wiary – św. Augustyn. Filozoficzno-teologiczna recepcja arystotelizmu Tomasza z Akwinu. Problem poznania – epistemologia – gnoseologia. Teoria bytu a teoria poznania. Program źródeł wiedzy (racjonalizm, empiryzm, irracjonalizm) i możliwości poznawczych człowieka (agnostycyzm, sceptycyzm). Systemy filozoficzne Kartezjusza, J. Locke’a, D. Hume’a. Filozofia krytyczna I. Kanta. Pojęcie prawdy. Filozofia człowieka (antropologia filozoficzna). Struktura bytowa człowieka. Zagadnienie cierpienia, sensu życia i śmierci. Wybrane zagadnienia filozofii XIX wieku i filozofii współczesnej: filozofia analityczna, neopozytywizm, pragmatyzm, psychoanaliza, egzystencjalizm, personalizm, filozofia dialogu, modernizm i postmodernizm. Człowiek wobec przyrody – nurty ekologiczne we współczesnej filozofii.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu słuchacz uzyskuje wiedzę o najważniejszych dyscyplinach filozofii, jej głównych pytaniach i problemach. Rozumie zagadnienia dotyczące natury świata, człowieka oraz istotę sporów toczących się w obszarze filozofii. Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach życia społecznego. Posiada pogłębioną umiejętność analizowania problemów filozoficznych, obecnych we współczesnej kulturze oraz twórczego ich rozwiązywania. Rozumie istotę bytu ludzkiego, miejsca człowieka w świecie i jego poglądu na świat, cele ludzkich działań, zasady wartościowania. Jest otwarty na różne sposoby argumentacji w nauce jak i życiu społecznym.
Literatura
Literatura podstawowa:
Copleston F., Historia filozofii, t. I-IX, wyd. różne.
Anzenbacher A., Wstęp do filozofii, WAM 2003.
Literatura uzupełniająca:
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku- nurty, t. I,II, Znak, 2009.
Tarnas R., Dzieje umysłowości zachodniej, Poznań 2002.
Mackiewicz W., Filozofia współczesna w zarysie, Warszawa 2008.
Popkin H., Stroll A., Filozofia, Zysk i S-ka 2005.
Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, Warszawa 1987.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I-III, Lublin 1993-1998.
Krąpiec M., Kamiński S., Zdybicka Z. J., Maryniarczyk A., Jaroszyński P., Wprowadzenie do filozofii, Lublin 2003.
Kurderowicz Z.,Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: