Etyka w nauce i nauczaniu 08-OKS-ENN-ST5
Treści kształcenia:
Ogólne zagadnienia etyki. Kulturowe zróżnicowanie przekonań moralnych jako punkt wyjścia dla różnych propozycji analitycznych i metodologicznych. Etyka ogólnoludzka a etyki szczegółowe. Etyki zawodowe jako role społeczne. Konflikt ról. Misja uniwersytetu. Fundamentalne wartości wyznaczające etos wspólnoty akademickiej. Podstawy aksjologiczne etyki zawodowej uczonego- nauczyciela akademickiego. Prawda w nauce jako nieinstrumentalna wartość sama w sobie. Wolność nauki i wolność uczonych. Etyczna odpowiedzialność badacza, uczonego, nauczyciela. Zakresy odpowiedzialności. Zasady rzetelności naukowej i nauczycielskiej. Konflikty w nauce i nauczaniu. Zagrożenia i nadużycia. Deontologia pracownika nauki- nauczyciela. Zasady ogólne i dyrektywy szczegółowe. Potrzeba mistrza. Wzór osobowy. Znaczenie wpływu wybitnych postaci na kształtowanie moralnej sylwetki uczonego- nauczyciela. Znaczenie krytyki w nauce. Problem tolerancji i jej granic w nauce i dydaktyce. Kodeks etyczny jako składowa kultury wspólnoty akademickiej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu słuchacz zna aksjologiczne podstawy etosu uczonego, nauczyciela akademickiego. Potrafi interpretować i znaleźć optymalne rozwiązania problemów moralnych obecnych w zawodzie, wzmacniające budowanie kultury moralnej uniwersytetu. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do promowania i utrwalania dobrych obyczajów w nauce i nauczaniu. Zna etyczne standardy właściwe dla pracy uczonego i nauczyciela akademickiego, ma świadomość ich ważności społecznej i wykazuje gotowość do ich respektowania. Rozumie potrzebę dochodzenia do prawdy w nauce i odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Literatura
Literatura podstawowa:
Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Komitet etyki w nauce przy PAN, wyd. różne
Goćkowski J., Autorytety świata uczonych, Wrocław 1984.
Literatura uzupełniająca:
Etyka w nauce - Fundacji dyskusji o nauce. Zesz. 7, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej 2004.
K. Kloc, E. Chmielecka, Dobre obyczaje w kształceniu akademickim, Warszawa 2004.
F. Znaniecki, Etyka a nauka, PAN, Wrocław 1992.
Goćkowski J., Pigoń K.(red.), Etyka zawodowa ludzi nauki, Wrocław1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: