Język angielski 09-TZR-JOBC-SP3
JĘZYK ANGIELSKI - założenia i cele przedmiotu:
SPRAWNOŚĆ MÓWIENIA:
Użytkownik języka potrafi:
• stosować bez błędów podstawowe konstrukcje gramatyczne, rozwijać pojedyncze wypowiedzi i łączyć je w dyskurs,
• opisywać osoby, przedmioty miejsca, zjawiska i reakcje,
• opowiadać krótkie historie,
• wydawać polecenia i reagować na nie,
• wypowiadać się o przyszłych, teraźniejszych i przeszłych czynnościach i stanach,
• uczestniczyć w rozmowach na tematy potoczne jak również dotyczące wybranego kierunku studiów, podtrzymywać konwersację,
• widoczna interferencja języka ojczystego, dopuszczalne przerwy w wypowiedzi, stosowanie omówień i parafraz.
SPRAWNOŚĆ SŁUCHANIA:
Użytkownik języka rozumie:
• wypowiedzi na znane mu tematy,
• wypowiedzi zbudowane w oparciu o najczęściej występujące struktury gramatyczne i cechujące się średnio-zaawansowanym zakresem słownictwa ogólnego i związanego z kierunkiem studiów,
• polecenia, rozkazy, prośby, itp.
SPRAWNOŚĆ CZYTANIA:
Użytkownik języka potrafi:
• czytać ze zrozumieniem teksty zawierające szeroki zakres słownictwa ogólnego oraz podstawowe słownictwo chemiczne, a także z zakresu własnej specjalności,
• czytać ze zrozumieniem teksty zawierające struktury gramatyczne o zróżnicowanym stopniu trudności,
• wyszukiwać potrzebne informacje w tekście,
• zastosować interpretację kontekstową,
• wyciągać wnioski z przeczytanego tekstu.
SPRAWNOŚĆ PISANIA:
Użytkownik języka potrafi:
• formułować pisemne wypowiedzi na tematy ogólne i związane z wybranym kierunkiem studiów,
• stosować ogólne i bardziej specjalistyczne słownictwo chemiczne,
• wykorzystywać często używane konstrukcje gramatyczno-leksykalne,
• tworzyć typowe formy pisemne (list, życiorys, opis, opowiadanie, notatka, artykuł),
• zastosować struktury gramatyczne i słownictwo charakterystyczne dla stylu formalnego i nieformalnego.
INNE SPRAWNOŚCI:
Użytkownik języka potrafi:
• korzystać ze słowników jedno- i dwujęzycznych zarówno ogólnych jak i specjalistycznych
• klasyfikować fakty, selekcjonować informacje.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
JĘZYK ANGIELSKI
Literatura podstawowa:
1. Podręcznik wiodący wybrany przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Literatura uzupełniająca:
1. Wybór zwrotów angielskich. Chemia, P. Domański, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1991 r.,
2. An Introductory Course in Scientific English, L. L. Szkutnik, PWN 1978 r.,
3. Teksty Techniczne do Nauki Języka Angielskiego, Chemia, H. Zamojska, PWN 1961 r.,
4. The Success Manual for General Chemistry, E. Kean, C. Middlecamp, Random House, New York 1986 r.,
5. Physics. Chemistry. Engineering Materials, A. Sokołowska, Politechnika Krakowska, Kraków 1978 r.,
6. Success in Organic Chemistry, M. Hawkins, The University Pres Ltd, Belfast 1985 r.,
7. Słownik Naukowo-Techniczny, M. Skrzyńska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1982 r.,
8. Chemistry Intermediate, Official SQA Past Papers 2000-2003, Leckie and Leckie.
9. Successful Polish-English Translation, A. Korzeniowska, PWN, Warszawa 1998 r.,
10. Jak nie tłumaczyć tekstów technicznych, A. Voellnagel, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1974 r.,
11. Słownik Chemiczny Polsko-Angielski, Angielsko-Polski, B. Semeniuk, G. Maludzińska, WNT, Warszawa 2003 r.,
12. What, Why & How in the World of Science, G. Szyke, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986 r.,
13. Internet,
14. Czasopisma i publikacje specjalistyczne,
15. Inne wybrane przez osobę prowadzącą lub zaproponowane przez studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: