Wychowanie fizyczne 10-TZR-WF-SD1
A. Każdy student ma możliwość wyboru formy zajęć z wychowania fizycznego ( nie dotyczy zajęć z rehabilitacji ruchowej i zwolnień całkowitych). W październiku każda osoba wykonuje wybrane próby z testu Eurofit.
B. Zagadnienia dotyczące wszystkich form zajęć z wychowania fizycznego.
• Podstawowe zasady bezpieczeństwa na zajęciach oraz stosowania przyborów i przyrządów.
• Podstawowe przepisy i zasady sędziowania (nie dotyczy rehabilitacji i zajęć z całkowitym zwolnieniem lekarskim).
Formy zajęć z wychowania fizycznego
1. Ogólnego rozwoju z elementami gier zespołowych (piłka koszykowa, piłka siatkowa, piłka nożna).
• Piłka koszykowa (poruszanie się po boisku bez i z piłką, nauka podań i chwytów piłki, nauka kozłowania, nauka rzutów do kosza, nauka rzutu z dwutaktu)
• Piłka siatkowa (nauka postawy siatkarskiej i sposoby poruszania się po boisku, nauka odbicia piłki sposobem oburącz górnym i dolnym, nauka zagrywki (tenisowa, dolna) i przyjęcia piłki)
• Piłka nożna (nauka poruszania się bez piłki [starty, skoki, wieloskoki, zmiana tempa i kierunku],ćwiczenia oswajające z piłką w tym głównie: prowadzenie i przyjęcie piłki, drybling, wślizg, odbieranie piłki przeciwnikowi, żonglerka, nauka uderzenia piłki wewnętrzną częścią stopy)
2. Ogólnego rozwoju z elementami aerobiku.
• Technika podstawowych kroków aerobikowych (step touch, step out, heel back, knee up, V-step, A-step, Grape Winde, Double step touch), znaczenie w aerobiku: Hi impact, Low impact, Hi low, TBS, ABS oraz Pilates. Zajęcia z piłkami (Body Ball) oraz z hantlami.
3. Ogólnego rozwoju z elementami tenisa stołowego.
• Ćwiczenia z piłką i rakietką tenisową (operowanie piłką, podbijanie, odbijanie rotując w miejscu, marszu, truchcie). Nauka odbicia i serwisu piłki z forhendu i bekhendu
4. Ogólnego rozwoju z elementami lekkiej atletyki.
• Nauka podstawowych konkurencji lekkoatletycznych;
o biegi (nauka startu niskiego, wysokiego, technika kroku biegowego),
o skoki (w dal, wzwyż, trójskok, mierzenie rozbiegu),
o rzuty (dysk, oszczep, pchnięcie kulą).
5. Ogólnego rozwoju z elementami pływania.
• Ćwiczenia oswajające z wodą (równowaga ciała, ćw. oddechowe)
• Nauka i technika pływania stylem grzbietowym(praca nóg i ramion na lądzie i wodzie z deską i samodzielnie. Nauka nawrotu zwykłego. Nauczanie startu z wody.
6. Rehabilitacja ruchowa.
• wysiłku fizycznego (tętno-sposoby i zasady pomiaru). Środki odnowy biologicznej jako integralna część treningu sportowego
• Wiedza z zakresu aktualnej literatury sportowej (wydarzenia, imprezy Nauka ćwiczeń na różne schorzenia: wady postawy, urazy kończyn górnych i dolnych, schorzeń układu krążenia, chorób reumatycznych( w okresie przewlekłym), chorób obwodowego układu nerwowego.
7. Zajęcia teoretyczno-praktyczne dla osób z całkowitym zwolnieniem lekarskim.
• Znaczenie terminologii dotyczącej turystyki, rekreacji i sportu.
• Charakterystyka wybranych dyscyplin sportowych (gry zespołowe i inne znaczenie techniki i taktyki).
• Zasady organizacji, systemy rozgrywek i udział w imprezach sportowo-rekreacyjnych, znaczenie wychowania fizycznego, turystyki i rekreacji w życiu człowieka. „Eurofit” analiza sportowe).
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną wiedzę związaną z wpływem ćwiczeń fizycznych na zdrowie, zna przepisy oraz potrafi objaśnić podstawowe zasady gry wybranych dyscyplin sportowych, wie które ćwiczenia wpływają na rozwój i kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych. Student potrafi dobrać sprzęt i przybory do danej dyscypliny sportu. Umie korzystać zgonie z regulaminem z obiektów sportowych, potrafi ocenić poziom swojej ogólnej i specjalnej sprawności fizycznej na podstawie poznanych testów i sprawdzianów. Student posiada umiejętność bieżącej weryfikacji materiałów o tematyce sportowej. Student jest świadomy wpływu aktywności fizycznej na swoje zdrowie oraz podejmuje się organizacji różnorodnych form aktywności rekreacyjno-sportowych. Student potrafi pracować indywidualnie i w grupie zgodnie z zasadami fair-play. Poprzez kształtowanie własnych umiejętności ma świadomość i rozumie potrzebę promowania zdrowego stylu życia.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bartkowiak E. Pływanie. Centralny Ośrodek Sportu. Warszawa 1997.
2. Dudziński Tadeusz. Nauczanie podstaw techniki i taktyki koszykówki – przewodnik do zajęć z koszykówki ze studentami kierunku nauczycielskiego. AWF Poznań 2004.
3. Grządziel Grzegorz, Szade Dorota. Piłka siatkowa. Technika, taktyka i elementy mini siatkówki. AWF Katowice. Katowice 2006.
Literatura uzupełniająca:
1. Gallagher- Mundy Chrissie. Ćwiczenia z piłkami. Świat książki 2007.
2. Kaczyński A. Atlas gimnastycznych ćwiczeń siłowych. Wrocław 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: