Wychowanie fizyczne 10-ZIF-WF-SP1
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami aerobiku.
Technika podstawowych kroków aerobikowych: - step touch, step out, heel back, knee up, - V-step, A-step, - Grape Winde, Double step touch. Znaczenie w aerobiku: Hi impact, Low impact, Hi low. TBS (Total Body Condition), ABS oraz Pilates w aerobiku. Zajęcia z piłkami (Body Ball) oraz z hantlami.
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami koszykówki. Elementy techniki:
- poruszanie się po boisku bez i z piłką,
- nauka podań i chwytów piłki,
- nauka kozłowania,
- nauka rzutów do kosza,
- nauka rzutu z dwutaktu.
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami piłki siatkowej. Elementy techniki:
- nauka postawy siatkarskiej i sposoby poruszania się po boisku,
- nauka odbicia piłki sposobem oburącz górnym,
- nauka odbicia piłki sposobem oburącz dolnym,
- nauka zagrywki (tenisowa, dolna),
- nauka przyjęcia piłki sposobem oburącz dolnym i oburącz górnym.
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami piłki nożnej. Elementy techniki:
Ćwiczenia sprawności ukierunkowanej ze szczególnym uwzględnieniem: biegów ze zmianą kierunku i tempa, startów, skoków i wieloskoków, kroków odstawno-dostawnych. Ćwiczenia oswajające z piłką w tym głównie: prowadzenie i przyjęcie piłki, drybling, wślizg, odbieranie piłki przeciwnikowi, żonglerka.
Nauka uderzenia piłki wewnętrzną częścią stopy.
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami pływania.
Pływalność, równowaga ciała, opór wody podczas pływania. Siły działające na ciało pływaka poruszającego się w wodzie i warunki ich powstawania. Nauka i technika pływania kraulem na grzbiecie. Ćwiczenia w nauczaniu położenia ciała i pracy nóg na lądzie i w wodzie. Nauczanie pływania kraulem na grzbiecie. Ćwiczenia w nauczaniu ruchów ramion na lądzie i w wodzie, z deską i samodzielnie. Nauczanie pływania kraulem na grzbiecie. Ćwiczenia w nauczaniu koordynacji ruchów ramion, nóg i oddychania z deską i samodzielnie. Ćwiczenia w nauczaniu nawrotu zwykłego. Nauczanie startu z wody.
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami tenisa ziemnego.
Ćwiczenia ogólnej sprawności fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem: siły, gibkości, równowagi oraz koordynacji ruchowej.
Ćwiczenia oswajające z piłką i rakietą tenisową: operowanie piłką, kozłowanie, poruszanie się z kozłowaniem piłki.
Nauka i doskonalenie uderzenia piłki z forhandu.
Nauka i doskonalenie uderzenia piłki z backhandu.
Doskonalenie uderzeń piłki z forhandu i backhandu w formie łączonej indywidualnie, w dwójkach itp.
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami aerobiku.
Doskonalenie poznanych kroków i podskoków w aerobiku:
- step touch, step out, heel back, knee up,
- V-step, A-step,
Nauczanie podstawowych kroków tanecznych (Hi Dance):
- cha, cha, mambo, jazz,
Body Mix, BBC, TBC oraz Pilates jako podstawowe techniki w aerobiku do wzmacniania mięśni brzucha, grzbietu oraz kończyn dolnych i górnych.
Tworzenie układów choreograficznych z podstawowych kroków aerobikowych.
Zajęcia z piłkami (Body Ball) jako ćwiczenia wzmacniające.
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami koszykówki.
Doskonalenie poznanych elementów techniki: podania, chwyty, kozłowanie i rzuty do kosza.
Poruszanie po boisku w obronie.
Nauka rzutu w wyskoku (z dystansu)
Pivot po zatrzymaniu.
Rodzaje zasłon i zastosowanie ich w grze szkolnej.
Nauka zastawienia i zbiórki z tablicy.
Elementy taktyki
Rodzaje ataku: gra w przewadze i gra 1:1.
Organizacja turnieju koszykarskiego, systemy rozgrywek, losowanie, sędziowanie itp.
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami piłki siatkowej.
Elementy techniki:
- doskonalenie poznanych elementów technicznych w piłce siatkowej (odbicie sposobem dolnym i górnym oraz zagrywka),
- nauka przyjęcia (odbicia) piłki o zachwianej równowadze,
- nauka wystawienia sposobem oburącz górnym i dolnym w przód, tył, na skrzydło,
- nauka ataku (kiwnięcie, plasowanie, zbicie dynamiczne),
- nauka zastawienia (pojedyncze, podwójne).
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami piłki nożnej.
Doskonalenie poznanych elementów technicznych: prowadzenie i przyjęcie piłki, drybling, żonglerka, uderzenie wewnętrzną częścią stopy.
Nauka uderzenia wewnętrznym , prostym i zewnętrznym podbiciem.
Uderzenia sytuacyjne: kolanem, podudziem, udem, piersią, barkiem itp.
Nauka przyjęcia i uderzenia piłki głową.
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami pływania.
Ćwiczenia oswajające ze środowiskiem wodnym. Gry i zabawy w wodzie, znaczenie wyporności i oporu wody.
Doskonalenie poznanych elementów pływania – praca ramion oraz nóg na lądzie i w wodzie z deską i samodzielnie. Doskonalenie startów i nawrotów.
Doskonalenie samodzielnego pływania kraulem na grzbiecie, pokonywanie dłuższych odcinków, korygowanie błędów ramion i rąk.
Nauka pływania stylem klasycznym. Ćwiczenia w nauczaniu ruchów ramion na lądzie i w wodzie.
Nauka pływania stylem klasycznym. Pokonywanie dłuższych odcinków, pływanie z deską i bez, korygowanie błędów pracy ramion i nóg oraz ich eliminowanie.
Doskonalenie pływania stylem klasycznym, zwiększenie intensywności, koordynacja ramion, nóg i oddychania, nawrót w stylu klasycznym.
Nauka i doskonalenie startów: z wody, z odbicia od ściany, ze słupka startowego.
Nauka i doskonalenie nawrotów: krytych, odkrytych..
Forma zajęć: zajęcia ogólnego rozwoju z elementami tenisa ziemnego.
Doskonalenie uderzeń z forhandu i backhandu. Gra o ścianę treningową ze zmianą uderzeń.
Nauka woleja – wolej forhand i backhand w miejscu i z krokiem w przód.
Nauka serwisu – podrzut piłki, ćwiczenia koordynacji ruchowej piłki i rakiety. Serwis płaski i ścięty.
Nauka smecza – smecz w miejscu i po koźle.
Nauka gry deblowej – ustawienie zawodników przy własnym serwisie i przy returnie.
Gra – taktyka gry pojedynczej i deblowej.}
Efekty kształcenia
Student zna zasady bezpiecznego korzystania z przyborów i urządzeń obiektu oraz wie, jakie urządzenia i przybory związane są z uprawianiem danej dyscypliny sportowej lub danego schorzenia. Zna regulamin korzystania z obiektów sportowych, w których realizowane są zajęcia dydaktyczne. Student ma wiedzę związaną z przeprowadzeniem rozgrzewki, wie, jakie ćwiczenia wpływają na rozwój i kształtowanie zdolności motorycznych oraz zna wpływ na organizm człowieka i poprawę jego zdrowia. Student zna zasady higieny osobistej. Student zna przepisy gry i zasady sędziowania, testy i sprawdziany oceniające sprawność fizyczną ogólną i specjalną. Student posiada aktualną wiedzę z wybranej tematyki sportowej. Student czasowo niezdolny do zajęć z wychowania fizycznego z przyczyn zdrowotnych zna treści wychowania zdrowotnego realizowanych w ramach zajęć z rehabilitacji ruchowej. Student zna podstawowe przepisy i zasady gier zespołowych.
Student całkowicie zwolniony z zajęć wychowania fizycznego posiada wiedzę teoretyczną związaną z kulturą fizyczną, turystyką i rekreacją oraz z wybranymi dyscyplinami sportowymi. Student potrafi dobrać sprzęt i przybory do danej dyscypliny sportu. Umie korzystać zgodnie z regulaminem z obiektów sportowych.
Potrafi przeprowadzić rozgrzewkę zgodnie z zasadami metodyki, potrafi kontrolować wysiłek fizyczny na podstawie swojego tętna. Student posiada podstawowe umiejętności techniczno-taktyczne w zakresie wybranej formy ruchu. Student potrafi zastosować zasady higieny osobistej. Umie sędziować oraz potrafi zastosować przepisy obowiązujące w danej dyscyplinie sportowej. Student potrafi ocenić poziom swojej ogólnej i specjalnej sprawności fizycznej na podstawie poznanych testów i sprawdzianów. Student posiada umiejętność bieżącej weryfikacji materiałów o tematyce sportowej. Student czasowo niezdolny do zajęć z wychowania fizycznego z przyczyn zdrowotnych potrafi wykonać zadania ruchowe w ramach swojej sprawności fizycznej. Student umie ocenić swoją sprawność fizyczną na podstawie określonych prób. Student jest świadomy wpływu aktywności fizycznej na swoje zdrowie oraz podejmuje się organizacji różnorodnych form aktywności rekreacyjno-sportowych. Student ma umiejętność pracy indywidualnie i w grupie zgodnie z zasadami fair-play. Student ma świadomość i rozumie potrzebę promowania zdrowego stylu życia, poprzez kształtowanie własnych umiejętności.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Arteaga Gomez Ruth. Aerobik i step. Ćwiczenia dla każdego. Trening na każdy dzień. Buchmann 2009.
2. Bartkowiak E. Pływanie. Centralny Ośrodek Sportu. Warszawa 1997.
3. Dudziński Tadeusz. Nauczanie podstaw techniki i taktyki koszykówki – przewodnik do zajęć z koszykówki ze studentami kierunku nauczycielskiego. AWF Poznań 2004.
4. Grządziel Grzegorz, Szade Dorota. Piłka siatkowa. Technika, taktyka i elementy mini siatkówki. AWF Katowice. Katowice 2006.
5. Romer Adam. Tenis-sport dla każdego. Wiedza i Życie. Warszawa 2005.
6. Talaga Jerzy. ABC Młodego piłkarza Nauczanie techniki. Wydawnictwo Zysk i s-ka. Poznań 2006.
Literatura uzupełniająca:
1. Gallagher- Mundy Chrissie. Ćwiczenia z piłkami. Świat książki 2007.
2. Klocek Tomasz, Szczepanik Maciej. Siatkówka na lekcji wychowania fizycznego. COS. Warszawa 2003.
3. Królak Adam. Tenis-nauczanie gry. COS. Warszawa 2008.
4. Laughlin T. Pływanie dla każdego. Buk Rower 2007.
5. Talaga Jerzy. Sprawność fizyczna- specjalna. Testy. 2006.
6. Superlak Edward, red. Piłka siatkowa- techniczne- taktyczne przygotowanie do gry. Wyd. BK. Wrocław 2006.
7. Ljach Wladimir. Koszykówka – podręczniki dla studentów AWF. Część I i II. AWF. Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: